Lelystad Airport bestemmingen: Napels en Malaga

Naar een eerder artikel over mogelijke bestemmingen vanaf Lelystad Airport naar Europese steden hebben we in dit artikel een update voor de Lelystad Airport bestemmingen die het wel worden en die het sowieso niet worden. Allereerst benoemen we graag dat de lijst niet wordt opgesteld door Lelystad Airport zelf maar door het ministerie (Infrastructuur en Waterstaat) en dat Lelystad Airport met de beslissingen van het ministerie moet leven.

Geen Lelystad Airport bestemmingen

Welke bestemmingen zijn weggestreept vanaf Lelystad Airport zijn nu onder meer: Rome, Barcelona, Boedapest, Lissabon en Athene, Florence, Lyon,, Porto en Madrid. Dit waren enkele belangrijke bestemmingen waar dagelijks honderden toeristen naartoe hadden kunnen vervoerd via het vliegveld. Daar gaat er dus een flinke streep door de rekening.

Goedgekeurde bestemmingen Lelystad Airport

Alhoewel goedgekeurd, dit zijn bestemmingen waarvan het Ministerie in ieder geval denkt dat het bestemmingen zijn die binnen de plannen passen, de Europese Commissie dient zich hier nog over te buigen. Bestemmingen zijn voornamelijk de kleinere luchthavens, oftewel de regionale luchthavens vergelijkbaar met een Lelystad Airport en een Rotterdam of Eindhoven Airport. Oftewel de nummer 1 vliegvelden uit bepaalde landen en steden behoren hier niet toe. Voorbeelden van goedgekeurde bestemmingen voor Lelystad Airport zijn onder meer: Ajaccio, Catania, Alanya, Thessaloniki en Malaga. Als er sprake is van steden met meerdere luchthavens dan wordt alleen gevlogen op het tweede vliegveld, dus het kleinste vliegveld van de stad. Deze ligt vaak minder gunstig dan het eerste vliegveld. Maar de redenatie past wel binnen het plaatje van de bestemming van vliegveld Lelystad Airport. Wat dat betreft zijn het logische bestemmingen die worden genoemd.

Overstap vliegvelden

In de verkeersverdelingsregel die door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar de Europese commissie is gestuurd staat ook dat er vanaf Lelystad Airport alleen gevlogen gaat worden naar bestemmingen met minder dan tien procent overstappers. Door deze voorwaarde vallen er op voorhand al tientallen grotere luchthavens af. De Europese Commissie heeft zes maanden de tijd om de maatregel te beoordelen. Deze maatregelen zijn overigens een gevolg van het feit dat maatschappijen door de minister (van Nieuwenhuizen) niet gedwongen konden worden om van Schiphol naar Lelystad te verplaatsen.

Wil je alle documenten zien die zijn opgestuurd naar de Europese Commissie? Klik hier:

1. Aanvraag indiening

2. Nota van toelichting verkeersverdeling tussen de luchthavens schiphol en lelystad

3. Regeling en toelichting ter invulling van het besluit verkeersverdeling tussen de luchthavens schiphol en lelystad

4. Aanmelding verkeersverdelingsregel voor de

Admin

Beheerder van de website Vliegveld Leylstad Airport.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negen + 18 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.