Gedoemd om te mislukken?

Zal Lelystad Airport een succes worden of is het gedoemd om te mislukken? Wellicht is het een vraag die pas beantwoord kan worden als het vliegveld operationeel is. Echter we wagen alvast een poging in dit artikel.

Succesfactoren

Als we kijken naar de succesfactoren van Vliegveld Lelystad Airport die wél zouden moeten leiden tot een succes dan zouden dit in theorie de volgende moeten zijn.

  1. Locatie, de locatie van Vliegveld Lelystad Airport is goed te noemen. Het vliegveld kent een centrale ligging in Nederland en in feite kan je overal binnen Nederland komen met een uurtje in de auto, taxi of het openbaar vervoer.
  2. Schiphol, het succes van Vliegveld Lelystad Airport is ook voornamelijk afhankelijk van Schiphol. Het welbekende idee is dat Lelystad Airport vluchten overneemt van Schiphol en uitdrukkelijk géén eigen vluchten mag creëeren. Dus als Schiphol overvol raakt (dat is het natuurlijk al), zullen de vluchten die Schiphol niet aan kan naar Vliegveld Lelystad Airport gaan.
  3. Momentum, Vliegveld Lelystad Airport is ook erg afhankelijk van het momentum. Hoe langer de opening op zich zal laten wachten hoe groter de kans op een onsuccesvol vliegveld. Immers, er is veel geld gemoeid met de huidige investeringen om het Vliegveld klaar te maken voor de opening. De opening is echter al 2 jaar verschoven t.o.v. de openingsdatum in 2018. Persoonlijk verwacht ik nog zeker 2 jaar extra vertraging.

Problemen

Als we kijken naar de problemen van Vliegveld Lelystad Airport dan kunnen deze als volgt worden geduidt.

  1. Milieu rapport, we hebben er (hier) al uitgebreidt over geschreven, en dat was alleen nog maar over het milieu rapport 1, maar het is goed mogelijk dat op basis van milieu regelgeving de opening nog meer vertraging zal oplopen. 1 jaar vertraging door onjusitheiden in het MER rapport is al een feit.  Meer problemen omtrent milieu rapporten en protesten van milieu organisatie worden zeker verwacht.
  2. Kosten, de vraag is of er wel genoeg geld is om te wachten op vertraagde openingen. Momenteel gooit Schiphol Group nog geld tegen het project aan, maar dat houdt een keer op. Als de verwachtte baten niet opwegen tegen de kosten dan kan er zo maar een einde komen aan de aspiraties. Echter, er is veel geld gemoeid met de luchthaven en veel investeringen zijn al gedaan, risico’s zijn reeds genomen. Dus heel veel is er ook niet meer te verliezen.
  3. Schiphol Airport zal vluchten aanleveren. Alhoewel, dat was het idee. Want via een slimme constructie zouden mvliegtuigmaatschappijen wel even gedwongen worden op naar Lelystad Airport te verhuizen. Dit is veels te kort door de bocht gedacht en blijkt dan ook door uitspraken van de rechter niet mogelijk. En wat nu? Hoe haal je maatsschappijen van het machtige, bekende, bereikbare Schiphol naar het nietige Leystad Airport? Goedkopere luchthaven tarieven rekenen is het idee, maar of dat werkt? Hoe moeten al die investeringen dan terug verdient worden?

Admin

Beheerder van de website Vliegveld Leylstad Airport.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × 4 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.